初代田辺竹雲斎

初代竹雲齋「輪違縁甚句花籃」 23x23x51cm

初代田辺竹雲斎Chikuunsai I Tanabe(1887-1937)

初代田辺竹雲斎(本名)常雄 は明治10年 (1877) に尼崎藩松平氏の御典医だった田辺慎常の三男として生まれる。自宅近くで竹細工を営む家があり、幼少のころに興味を持ち始める。12歳で当時名エとして著名であった大阪の初代和田和一斎に弟子入りし竹芸を学ぶ。明治34年常雄24歳の時、和一斎のもう一つの号であった竹雲斎を譲られ独立する。
初代竹雲斎は竹エだけでなく、華道や煎茶道にも励んだ。華道は大阪住吉の服部松雲斎に習い、のちに正風青山流家元を継承。また煎茶道は当時の籠師の素養であり、富永潤泉から花月庵流煎茶の皆伝を得ている。
明治36年 (1903) 第五回内国勧業博覧会に出品。その後数々の博覧会等で受賞を重ねる。弟子や職人を多数抱え、産業的な制作も手がけ、ドイツを中心にイギリスやフランスを相手に輸出も手がけた。明治43年 (1910) 多くの茶人を翡出し、芸術に理解の深い町である堺に居を移す。美術家と交流を深め、作家としての自分を研鑽するため大阪から堺に移った。
大正 3 年 ( 1 9 1 4 ) 大正天皇の大阪府行幸の際、竹雲斎の「柳里恭式釣り花籠」と「丸型柳里恭式釣り花籠」が展覧を賜り献納された。大正14年(1925)パリ装飾美術博覧会にて「柳里恭花籃」が銅賞を受賞。作家として地位を確立し、竹工芸家として初めて個展を開催した。

柳里恭と古矢竹

明治末期初代竹雲斎は柳里恭(りゅうりきょう)の画と出会う。文人画家柳里恭との出会いは、文人籠本来の精神と自由な創意を彼に与えた。華道も深く理解した彼の感覚が柳里恭の花籠図に引き寄せられたと思われる。このことにより柳里恭式という独創的な花籠が生まれた 。
柳里恭式と共に創作の世界に広がりをもたらしたのは古矢竹による作品である。 (古矢竹とは古い竹製の矢のことで深みのある時代の乗った美しい素材)竹ひごで用いるのではなく、割ってそのまま直線的に使用し、丸の竹のまま曲線として組み花籠にした。古矢竹そのものの装飾性を生かし、固有の世界を築き上げた。

Tanabe Chiku’unsai I (né Tsuneo) was born in 1877 as the third son of Tanabe Chikatoki・Yoshitsune慎常, doctor to Lord Matsudaira of the Amagasaki domain. Having a bamboo craftsman and his family living near his home, he began taking interest in the craft from a young age. At the age of 12 he became an apprentice of Wada Waichisai I who was a renowned master in bamboo craft in Osaka. When he was 24, in 1901, he received the title Chiku’unsai, another name used by Waichisai, and became an independent bamboo craftsman.
Chiku’unsai I did not only dedicate himself to bamboo craft, he also trained in the art of flower arrangement and the art of sencha enjoyment. For the art of flower arrangement he studied under Hattori Shōunsai of Sumiyoshi in Osaka, before succeeding to the head of the Shōfu Seizan-ryū school. The art of sencha enjoyment was a grounding expected of bamboo basket makers at the time and he was initiated into the art of sencha of the Kagetsu-an school by Tominaga Jusen潤泉.
In 1903 he presented his work at the 5th national industrial exhibition, after which he would go on to win many awards at various expositions and exhibitions. He had many apprentices and craftsmen working under him, while being involved in industrial productions and export the U.K., France and mostly to Germany. In 1910 he relocated from Osaka to Sakai, a township where art was profoundly appreciated and had been producing many masters of tea ceremony, in order to further his interactions with artists and improve his craft.
During the Taishō Emperor’s visit in Osaka in 1914, Chiku’unsai’s “Ryū Rikyū-style Hanging Flower Basket” and “Round Ryū Rikyū-style Hanging Flower Basket” were shown and presented to the emperor. In 1925 he was won the bronze prize at the International Exposition of Modern Decorative and Industrial Arts in Paris for his “Ryū Rikyū Flower Basket”. Having established himself as an artist, he opened his first private exhibition as a bamboo craft artist.

Ryū Rikyū and old arrow bamboo
At the end of the Meiji period Chiku’unsai encountered the literati painting artist Ryū Rikyū, which inspired him to freely create with the intrinsic spirit of baskets used by cultured men. It is possible that he may have been attracted to Ryū Rikyū’s flower basket paintings due to his profound understanding of the art of flower arrangement. This led to his creation of the unique Ryū Rikyū-style flower baskets.
Along with the Ryū Rikyū-style baskets he also created works using old arrow bamboo to expand his creative world. (Old arrow bamboo is a beautiful, aged material that was once used as arrows.) Rather than using prepared bamboo strips, he simply cut the bamboo and use the cut pieces in straight lines, weaving then into flower baskets by taking advantage of the curves of the bamboo. Through making use of the decorative nature of old arrow bamboo, he was able to build his unique world of bamboo baskets.

略歴Biography

1877(明治10年)
兵庫県尼崎市に生まれる。 本名常雄
拙宅の近くで籠を造っている人があり興味を持ち始める
1890(明治23年)
大阪住吉の初代和田和一斎に師事 11年間弟子入り
1901(明治34年)
独立に際し師の別号「竹雲斎」を授かり譲りうける。大阪八幡筋へと出る。
のちに堺市市之町西浜筋へ、その後堺市市之町西浜筋西へと移る
1903(明治36年)
内国勧業博覧会(内務省主催)に出品 初入選
坂田習軒に花月庵流煎茶を習い、のち皆伝
華道は清風青山流を服部松雲斎に習い、後を継ぎ家元
書を木村鉄暘、画を近藤翠石に学ぶ
1914(大正3年)
第一次大戦勃発により、摂河泉近畿陸軍特別大演習に大正天皇陛下が行幸され展覧献上、 ご嘉納
1915 (大正4年)
第1回個展 大阪三越
1921(大正10年)
花籠四人展 大阪十合(そごう) 松雪会(大阪大丸)
1922 (大正11年)
長堀高島屋美術部第一回展を富岡鉄斎と開く
1925(大正14年)
パリ万国現代装飾美術工芸博覧会 銅賞
1928(昭和3年)
堺美術会を組織し、日本画・工芸の展覧をする
個展大阪高島屋 のち各年で開催
1932(昭和7年)
堺市より内務省に名工の推薦を受ける
1934(昭和9年)
大礼記念美術展 京都市美術館
1937(昭和12年)
父子展 東京三越
慢性肝炎のため死去 享年60歳

© Chikuunsai Tanabe All right reserved.